
Zašto mi nije radila prijava?
Dragi sugrađani,
Dobijamo informacije da nekima dugme za prijavu nije bilo zeleno čak i posle 10:00 časova. Iz toga razloga pišemo članak da Vam objasnimo zašto je to tako. Prosto, želimo odmah da se ogradimo, nije do nas niti do aplikacije, ali ni do vas lično. Živimo u modernom dobu. Nekada su sajtovi bili jednostavni, tekstualni, sa tek po kojom slikom. Vremena se menjaju, tehnika napreduje, sajtovi postaju sve više bogati multimedijskim sadržajima…Kada idemo na na internet stranice, pretraživači interneta (Internet Browseri) ali i sami sajtovi, koriste razna sredstva koja bi im pomogla u što bržem prenosu da bi korisnicima pružili što „fluidniji“ osećaj pristupanja nekom sajtu. Način kako to rade je putem keširanja raznih podataka na računarima a u novije vreme i telefonima, televizorima… Naravno… Brže je bolje, ali baš i nije uvek tako. Naime sadržaj koji se skine na npr računar radi bržeg pristupa nekoj stranici, jedan period ostaje na tom računaru. Računar (odnosno browser) kada pristupa stranici prvo gleda da li ima statičkih podataka u memoriji računara(slike, tekstovi…) i ako ima nešto novo, često ovo zna da dovede ljude u zabludu pošto gledaju u stari sadržaj (ponekad ovo nije loše, jer ste u mogućnosti da pogledate neku stranicu do kraja i ako nemate interneta) ili do drugih problema/rušenja samog browsera i nestabilnosti u radu. Dakle mač sa dve oštrice. Upravo zato, nekima je i nakon otvaranja prijava, iako smo mi odradili sve sa naše strane, telefon ili računar prikazivao stari sadržaj, tj. sadržaj sajta gde je dugme bilo sivo i kada prijave nisu bile uključene.
Šta je keš memorija i odredište iste?
Kada se koristi neka aplikacija, prvo što uradi je da se instalira na računar/hard disk/memoriju telefona… Ali to je samo program, koji da bi radio mora da se pokrene. Pokretanje programa bi bilo dosta usporeno ako bi se svaki put koristili samo, recimo, hard diskovi. Proizvođači hardwarea su još davno došli na ideju da sporu, masovnu memoriju (kakav je hard disk) koriste za skladištenje podataka, a da brzu memoriju iskoriste za sve one operativne podatke koje koriste programi u svom radu. Što brža memorija, to je bolji osećaj rada za nekom aplikacijom. Sigurno smo svi imali slučaj kada smo naleteli na neku aplikaciju koja se „toliko vuče“ da jednostavno ne možemo da je koristimo. Druga opet je „brza kao munja“ i prosto je milina raditi njoj. Upravo ovaj osećaj dugujemo optimizaciji aplikacije odnosno što boljem prilagođavanju aplikacije uslovima u kojima radi. Zašto ne koristimo onda svi brzu memoriju? Zato što je ona mnogo skupa, a pogotovu u sadašnje vreme svi mi imamo slike, muziku.. i drugi digitalni sadržaj koje prosto jedu prostor na našem disku. Zato je bolje ponekad imati više prostora na disku, a brzoj memoriji prepustiti ono čemu je namenjena. Sad akada znamo gde se nalazi i čemu služi da li mi mžemo nešto da radimo sa njome? Generalno da. Svi ili skoro svi browseri imaju opciju za čišćenje keš memorije. Čistimo je od kolačića (Coockes) koji se smeštaju na vaš računar i služe u komunikciji i razmeni podataka između vašeg „računara“ i recimo servera, čiššćenje raznih slika, video zapisa, ali isto tako i šifara, brojeva kartica…. Svaki browser ima neko svoje podešavanje za „čišćenje“ keša i oslobađanje prostora diska od ovih dodatak, ali pre ili kasnije ćemo svi dići u poziciju da moramo ručno da uđemo i obiršemo ove dodatke, jer nam smetaju u radu, kao naprimer sada prilikom popunjavanja i konkurisaja na ovaj projekat.
Dakle, sve je do keširane memorije na vašem računaru ili telefonu. Bilo je potrebno nekoliko puta osvežiti stranicu kako bi vam se pojavio sadržaj koji je novi, odnosno ažurirana verzija stranice. A to sve zavisi od uređaja do uređaja. Na to mi ne možemo da utičemo i prosto je tako. Nadamo se da smo sada rešili dilemu zašto nekome nije radio sajt i zašto nekome nisu bile otvorene prijave i nekoliko minuta posle 10:00 časova.
Vaše Društvo za promociju prirode Srbije